Inspraakreacties plannen verkeer in/om Utrecht: gevolgen voor de Zuilense Ring

Schermafbeelding 2016-01-12 om 20.31.16De gemeente Utrecht heeft in december 2015 een nieuw verkeersplan gepresenteerd met als doel een bereikbare en aantrekkelijk stad. Hierbij krijgen voetgangers ruim baan, komen er nieuwe routes met kortere reistijden voor de fiets, gaat de kwaliteit van het OV omhoog, gaat er minder doorgaand verkeer door de stad en   komt er een slimme en samenhangende logistieke aanpakvoor de stad. Dit alles is uitgewerkt in de nota Slimme Routes, Slim Regelen,Slim Bestemmen (SR-SR-SB). Onderdeel van het plan is om het autoverkeer zo lang mogelijk om de stad heen te leiden, waarbij de rondwegen goed moeten zullen doorstromen. De Noordelijke rondweg Utrecht (NRU) krijgt daarom 3 ongelijkvloerse kruisingen zonder stoplichten voor een snelle aansluiting op de Zuilense Ring.

Zorgen van 8 buurgemeenten
De wethouders van de acht buurgemeenten van Utrecht, waaronder Stichtse Vecht, zijn positief over de plannen van de gemeente Utrecht, maar zien ook de nadelige effecten voor de ‘omgeving’. Zij vrezen een toename van het verkeer op de rondwegen, met alle negatieve gevolgen van dien en hebben besloten om een gezamenlijke inspraakreactie op te stellen. Medio december 2015 hebben deze acht  gemeenten gezamenlijk een brief gestuurd aan de gemeente Utrecht, waarin ze hun zorgen kenbaar hebben gemaakt. De gemeente Stichtse Vecht heeft tegelijkertijd ook separaat  een brief gestuurd aan de gemeente Utrecht  met haar zienswijze over de nota SR-SR-SB. Hierin heeft zij haar grote zorgen uitgesproken over het verplaatsen van de problemen van het verkeer van de gemeente Utrecht naar de gemeente Stichtse Vecht, met name voor de aan de Zuilense Ring grenzende wijken.

Inspraakreactie bewonersverenigingen
Naast de gemeente Stichtse Vecht, hebben ook de bewonersverenigingen, grenzend aan de Zuilense Ring, een inspraakreactie gestuurd naar de gemeente Utrecht, waarin hun zorgen specifiek zijn geuit. Wij verwachten een toename van veel verkeer, waaronder vrachtverkeer, omdat de ‘noordelijke route’ aantrekkelijker wordt als de stoplichten verdwijnen. Dit betekent meer geluidsoverlast van de Zuilense Ring, mede ook omdat de geluidswal is ingeklonken. Daarnaast zal er een toename zijn van luchtvervuiling. Daarbij zal er ook steeds meer sluipverkeer komen omdat er in toenemende mate files op de Zuilense Ring zullen ontstaan, mede veroorzaakt door de slechte doorstroming naar de A2.
De gemeente Utrecht wordt gevraagd om bovenstaande aandachtspunten heel serieus te nemen, zie hiervoor de inspraakreactie van de bewonersorganisaties.

Volgende stap: bewoners betrokken?
De volgende stap zal zijn dat wij, de bewonersverenigingen van de gemeente Stichtse Vecht, willen horen/weten, hoe de gemeente Stichtse Vecht specifiek opkomt voor de belangen van haar  bewoners en hoe zij ons gaat betrekken bij de onderhandelingen met de gemeente Utrecht en de provincie.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Verkeer, Zuilense Ring. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s